Zmiana piątego biegu na dłuższy.
: 17 kwie 2011, 19:21
Temat będzie dotyczył wymiany piątego biegu w skrzyni biegów Multipli JTD na zestaw z "dłuższym" przełożeniem.Każdemu chyba w trasie brakuje w skrzyni szóstego biegu, który zapewniłby choćby drobną redukcję spalania.Ja stosując półśrodek postanowiłem wydłużyć istniejący piaty bieg.Denerwowało mnie to, że jadąc ze stosunkowo niewysoką prędkością silnik pracował na dosyć duzych obrotach.Diesel ma dosyć wąski zakres użytecznych obrotów, zaczynają się one w okolicy 1500obr/min a kończą gdzieś przy 3000-3500obr/min.Studiując eLearna znalazłem auto z tym typem skrzyni ale z dłuższą piątką, jest nim Punto II JTD.Wertując allegro znalazłem takową skrzynię z pękniętą obudową za grosze.Kupiłem ją taniej niż koszt jednego nowego koła potrzebnego do wymiany.Do wykonania przeróbki potrzebny jest zestaw podstawowych kluczy nasadowych itp , nie potrzeba nawet kanału czy podnośnika.Ja to zrobiłem na działce w ciągu godziny.
Tak wygląda zakupiona skrzynia w całości.
A tak wygląda to co nas interesuje po zdjęciu pokrywy.
Aby odkręcić centralne nakrętki mocujące koła do wałków należy je zablokować.Możemy to zrobić przez wrzucenie dwóch biegów na raz, czyli wbijamy dowolny bieg wybierakiem i następnie popychamy ręką w stronę skrzyni widoczny wodzik piatego biegu powodując jego zazębienie.Kluczem nasadowym 30 odkręcamy nakrętki i kluczkiem 10 okręcamy śrubkę mocującą wodzik.
Cały interesujący nas zestaw po zdemontowaniu wygląda tak
Teraz idziemy do auta.Podnosimy lewarkiem ,zdejmujemy koło, zabezpieczamy i zdejmujemy osłony.
Spuszczamy olej ze skrzyni.
Demontujemy piaty bieg analogicznie jak w poprzedniej skrzyni i montujemy nowy zestaw.
Zacinamy nakrętki w odpowiednich miejscach.Przed załozeniem pokrywy należy pamiętać żeby wyzębić piątkę z powrotem bo potem tego się nie da zrobić.
Pokrywamy pokrywę uszczelniaczem i montujemy.
Wlewamy olej do skrzyni.
Wygodnie jest użyć lejka z wężykiem.
Montujemy osłony , koło i ot cała robota.
Na koniec trochę liczb.
Tu mamy stosunek zębów koła napędzającego do napędzanego w oryginalnym zestawie.
Tu w nowym.
Widać ,że oryginał daje nam na piątym biegu przełożenie 0,816 a przeróbka 0,767. Czyli uzyskaliśmy większy nadbieg. Z pierwszych obserwacji zauważyłem, że potrzebuję teraz trochę niższych obrotów do utrzymywania poprzednich prędkości, a co za tym idzie silnik pracuje ciszej. Nie robiłem jeszcze długiej trasy ale na logikę spalanie powinno minimalnie spaść.Jest też minus, nieznacznie spadła dynamika na piątym biegu ale tragedii nie ma. Niestety zawsze jest coś za coś.Przeróbkę zrobiłem tak dla sportu i jest to wstęp do większych modyfikacji. Niedługo w drodze na czeski zlot będzie mozliwość dokładnego przetestowania. Nie wiem jak będzie z prędkością maksymalną, ale ona mnie najmniej interesuje bo Multipla nie jest autem do wielkich prędkości.Myślę, że w aucie po remapie softu tak jak u mnie nie będzie większych problemów. Moim zamiarem we wszystkich poczynaniach jest również pokazanie, że można coś zrobić w aucie bez specjalistycznych narzędzi bez kanału lub podnośnika.Moje tematy zawsze mają taki charakter.
Tak wygląda zakupiona skrzynia w całości.
A tak wygląda to co nas interesuje po zdjęciu pokrywy.
Aby odkręcić centralne nakrętki mocujące koła do wałków należy je zablokować.Możemy to zrobić przez wrzucenie dwóch biegów na raz, czyli wbijamy dowolny bieg wybierakiem i następnie popychamy ręką w stronę skrzyni widoczny wodzik piatego biegu powodując jego zazębienie.Kluczem nasadowym 30 odkręcamy nakrętki i kluczkiem 10 okręcamy śrubkę mocującą wodzik.
Cały interesujący nas zestaw po zdemontowaniu wygląda tak
Teraz idziemy do auta.Podnosimy lewarkiem ,zdejmujemy koło, zabezpieczamy i zdejmujemy osłony.
Spuszczamy olej ze skrzyni.
Demontujemy piaty bieg analogicznie jak w poprzedniej skrzyni i montujemy nowy zestaw.
Zacinamy nakrętki w odpowiednich miejscach.Przed załozeniem pokrywy należy pamiętać żeby wyzębić piątkę z powrotem bo potem tego się nie da zrobić.
Pokrywamy pokrywę uszczelniaczem i montujemy.
Wlewamy olej do skrzyni.
Wygodnie jest użyć lejka z wężykiem.
Montujemy osłony , koło i ot cała robota.
Na koniec trochę liczb.
Tu mamy stosunek zębów koła napędzającego do napędzanego w oryginalnym zestawie.
Tu w nowym.
Widać ,że oryginał daje nam na piątym biegu przełożenie 0,816 a przeróbka 0,767. Czyli uzyskaliśmy większy nadbieg. Z pierwszych obserwacji zauważyłem, że potrzebuję teraz trochę niższych obrotów do utrzymywania poprzednich prędkości, a co za tym idzie silnik pracuje ciszej. Nie robiłem jeszcze długiej trasy ale na logikę spalanie powinno minimalnie spaść.Jest też minus, nieznacznie spadła dynamika na piątym biegu ale tragedii nie ma. Niestety zawsze jest coś za coś.Przeróbkę zrobiłem tak dla sportu i jest to wstęp do większych modyfikacji. Niedługo w drodze na czeski zlot będzie mozliwość dokładnego przetestowania. Nie wiem jak będzie z prędkością maksymalną, ale ona mnie najmniej interesuje bo Multipla nie jest autem do wielkich prędkości.Myślę, że w aucie po remapie softu tak jak u mnie nie będzie większych problemów. Moim zamiarem we wszystkich poczynaniach jest również pokazanie, że można coś zrobić w aucie bez specjalistycznych narzędzi bez kanału lub podnośnika.Moje tematy zawsze mają taki charakter.