Strona 3 z 4

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 4 cze 2019, 21:44
autor: sholek
Temat znany i opisany w odpowiednim kąciku tego forum :)
http://multiplaklub.pl/forum/viewtopic.php?f=41&t=4883

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 4 cze 2019, 22:11
autor: Pereira
Owszem, czytałem to wcześniej.
Ale tam jest tylko o zerwanej lince i sposobie jej wymiany a nie o przyczynach.
Dziwne, ale szukałem na forum i nie znalazłem prawie nic o tym- może jeden post (jeśli dobrze pamiętam) i to w trybie przypuszczającym. A coś mi się zdaje, że pedał chodzi ciężko i linka zrywa się nie bez powodu i nie tylko dlatego, że sprzęgło się kończy.

Choć oczywiście kiepska linka i słabe sprzęgło są zapewne najważniejszymi przyczynami.
Ale czy jedynymi?

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 6 cze 2019, 00:35
autor: sholek
TTTM i raczej nie ma sensu się jakoś nad tym rozwodzić, ani wypytywać Roberto Giolito. Ta sama linka (patent) jest w BBM'ach i wielu innych Fiatach np. Pandzie.
Osobiście uważam, że problem wynika z tego że linka jest ułożona w "ese" dlatego w jakimś miejscu linka trze o pancerz z czasem doprowadzając do zerwania poszczególnych nici które się podwijają i stanowią dodatkowy opór przy wysprzęglaniu. Chciałem przerabiać linkę na hydraulike (tak mają angole) ale dałem sobie spokój ponieważ jeżeli pompa +wysprzeglik+zbiorniczek +pedały kosztują trzykrotność linki to gra nie jest warta świeczki.
Pozdrawiam

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 8 cze 2019, 15:42
autor: Pereira
Nie miałem ostatnio czasu niczego pisać.

Tu nie chodzi o rozważania teoretyczne czy cenę, ale o problemy jakie wywołuje zerwanie się linki.
Mi popsuła się w Łodzi i musiałem 50 kilometrów przejechać bez sprzęgła, do tego kilkanaście razy gasić i odpalać na pierwszym biegu (wiadomo- światła, skrzyżowania itp).
Aż strach pomyśleć, że mogłaby komuś strzelić podczas gwałtownego hamowania...
Jeśli jest coś, co może ograniczyć pękanie linki to warto o tym wiedzieć i w miarę możliwości stosować.

Miałem takie hydrauliczne sterowanie sprzęgła o którym wspominasz w benzynowym Freelanderze I, jakiego onegdaj kupiłem żonie.
W krótkim odstępie czasu dwa razy pękł w nim wysprzęglik (jest z plastiku). Za drugim razem zacząłem szukać przyczyny i dowiedziałem się, że winny jest metalowy wspornik do którego przykręca się wysprzęglik. Wystarczy, że jest lekko krzywy lub zardzewiały, a wtedy pojawiają się naprężenia i nieszczęście gotowe.
Ten kawałek blachy kosztował wówczas około 40 złotych i załatwił sprawę definitywnie.

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 9 cze 2019, 21:10
autor: Pereira
W mojej Multipli linka nie zerwała się, lecz... wylazła z plastikowej końcówki

Obrazek

Samo zakończenie wykonane było z bardzo badziewnego materiału, nawet nie pękło tylko po prostu przepuściło

Obrazek

Tani zamiennik wykonany był fatalnie, rurka wspawana pod złym kątem.
Po wymianie na nową, porządniejszą sprzęgło chodzi dużo lżej a sama linka nie skrzypi.

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 10 cze 2019, 13:48
autor: sholek
Brawo Ty

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 14 cze 2019, 20:07
autor: Pereira
Trochę pojeździłem i podzielę się swoimi spostrzeżeniami.
Generalnie jest dobrze, ale autko nie ma tego, co bardzo lubię- zadziora sportowego.
Myślałem, że jeździ trochę jak Galaxy I, a tu zawieszenie ma całkiem inną charakterystykę, ciasne zakręty nie są jego żywiołem. 115 koni nie czyni z auta pocisku, ale wystarczy do sprawnego przemieszczania się.
Bez klimy można wyzionąć ducha, duża powierzchnia szyb powoduje szybkie nagrzewanie się wnętrza. Muszę więc co prędzej się zająć jej naprawą.

Dość szybko przyzwyczaiłem się do Multipli i zwolniłem tempo jazdy, choć zdarza mi się czasem przesadzić.
Do dziwnych spojrzeń innych już dawno przywykłem, w zeszłym miesiącu jeździłem dwusuwowym Wartburgiem pomalowanym pędzelkiem :lol:
Zresztą od dawna lubię starsze i nietypowe auta, miałem min. Renault 17, Fuego, R 5 Alpine Turbo, Citroena BX, Mantę, Ferozę, Fiata 127 mk1, stare Golfy, Łady i inne tym podobne, więc sąsiedzi i znajomi już przywykli ;)

Mam nadzieję, że Multiplą pojeżdżę nieco dłużej, w końcu z takim zamysłem ja kupiłem, choć jak to w życiu bywa- może być różnie... Ale póki co cieszę się spokojną jazdą 8-)

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 16 cze 2019, 18:08
autor: Pereira
Znacie dowcip o tym, że trzeba zamykać garaż, żeby Wam Multipli nie podrzucili?
Ja raz zapomniałem i takie są skutki

Obrazek

Obrazek

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 17 cze 2019, 10:08
autor: Pereira
Niedawny nabytek to 105 konna JTD z 1999 roku.
Z ciekawostek ma czujniki cofania i lodówkę w miejscu środkowego fotela

Obrazek
Obrazek

Poza nieco bardziej zmęczonym środkiem jest niezła, choć ogólnie moja pierwsza jest jednak lepsza.

Re: Multipla z przypadku- 1,9 JTD 2002

: 17 cze 2019, 17:48
autor: Kaczorek
2 Mućki na podwórku i Jeszce nie klubowicz???Zapraszam w szeregi klubowe.