Uwagi:
- fotele w Multipli są niestety dosyć wąskie, w związku z tym nie każdy fotel, który nam się podoba, będzie pasował (siedzisko ma około 50 cm szerokości i dużo szersze nie wejdzie);
- do operacji został wykorzystany fotel Recaro z forda mondeo, montaż foteli z innych marek samochodów (lub nawet z innego forda) może przebiegać w zupełnie inny sposób;
- moim celem jest bardziej pokazanie sposobu demontażu starego fotela, ponieważ montaż nowego może przebiegać w różny sposób.
- aby ułatwić sobie pracę, można wyjąć fotel kierowcy i wziąć go do domu/warsztatu, a w jego miejsce zamontować fotel prawego pasażera (mocowania pasują), tylko trzeba pamiętać o przykręceniu mocowania pasa bezpieczeństwa (w fotelu jest nagwintowany otwór pod mocowanie pasa).
- 3/5
- trudno wyczuć, w sprzyjających warunkach powinien wystarczyć jeden dzień pracy (mnie to zajęło ze dwa tygodnie, ale miałem duże przerwy).
- fotel "dawca";
- zestaw typowych narzędzi;
- nasadowy klucz 16;
- klucz torx (gwiazdkowy) w rozmiarze bodajże 40 lub 50;
- impulsator kinetyczny z naprowadzaniem trzonkowym (znaczy się młotek);
- białe rękawiczki (jak ktoś lubi) .
Następnie odkręcamy cztery śruby mocujące fotel do podłogi (przyda się nasadowa "16");
Fotel możemy już wyjąć, ale należy pamiętać o odpięciu kostki od podnoszenia i opuszczania fotela. Tak to wygląda po wyjęciu fotela.
Po wyjęciu fotela zdejmujemy z niego wszystkie plastikowe osłony. Odkręcamy mocowanie pasa. Zdejmujemy gąbkową część siedziska z obiciem (mocowana jest na wcisk gumową uszczelką).
Odkręcamy za pomocą klucza torx blaszaną część siedziska (miejsca śrub widać powyżej). Należy pamiętać o odpięciu wtyczki przełącznika od regulacji wysokości oraz linki od regulacji pochylenia oparcia.
Następnie odkręcamy z obu stron kluczem oczkowym "11" oparcie fotela:
Zostaje nam już tylko podstawa fotela, do której będziemy mocować nowy fotel.
Blaszane siedzisko fotela, który zakupiłem należało zmodyfikować za pomocą młotka, ponieważ po pierwszych przymiarkach okazało się, że jest za wysoko. Nie musi być to reguła, ale u mnie tak było. Następnie siedzisko przymocowałem do fabrycznych otworów do podstawy fotela.
Oparcie natomiast zamocowałem przy pomocy blachy 4 mm, która stanowiła przejściówkę między oryginalnymi otworami i otworami w nowym oparciu.
Montaż przebiega w podobny sposób, co demontaż. W moim przypadku zostaje jeszcze do zrobienia podłączenie podgrzewania fotela oraz dorobienie plastików osłaniających śruby.
Całość prezentuje się tak:
Wykonanie i opracowanie: miszczu77
Podziękowania:
adamx8 - za inspirację;
samul2 i kowsik - za pomoc w demontażu.