Obrazek

Tuning silników JTD

Przykłady gotowych usprawnień
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Pepcio
Posty: 572
Rejestracja: 20 sty 2010, 07:39
Multipla: Skoda Octavia II FL 1.2 TSi
Gadu-Gadu: 2997883
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Tuning silników JTD

#1 Post autor: Pepcio » 7 lis 2010, 08:29

Witajcie.
Na początku będę się chwalił. Wczoraj późnym popołudniem moja Mulcia dostała nowy program, który z fabrycznych 115 koni i 203 Nm momentu wyczarował 144 KM i 292 Nm momentu. Oprócz zdecydowanej poprawy osiągów poprawione zostały też kąty wtrysku paliwa co wpłynęło na jakość pracy silnika. W tej chwili pracuje on zdecydowanie bardziej miękko i przyjemniej dla ucha.

Teraz kilka faktów:
- Silniki stosowane w naszych Mućkach choć z pozoru te same, co w reszcie samochodów koncernu Fiata, nie legitymują się takimi samymi parametrami fabrycznymi co inne. Przykładem może tu być silnik z Fiata Stilo 1.9 115 Km który w nominale posiada 255 Nm momentu co przy naszych 203 jest różnicą sporą. Spytacie pewnie dlaczego tak się dziej, otóż sprawa niestety jest dość banalna. Moment obrotowy w silniku 1.9 115 Km w Multipli jest specjalnie ,,obcięty'' po to by chronić przeniesienie napędu w naszych akwariach. Okazuje się bowiem, że nie dość, iż mamy mniejszą o 5mm dwumasę w stosunku do Stilo, a co za tym idzie sprzęgło jest mniejszej średnicy, to jeszcze sama skrzynia nie należy do najwytrzymalszych. Dopiero od Fiata Stilo zaczęto wkładać skrzynie Getrag dużo mocniejsze i bardziej wytrzymałe.
Fabryczne oprogramowanie w naszych silnikach dosłownie tłamsi osiągi, którymi bez problemu ta jednostka może się legitymować. Nałożone programowo są limitery paliwa które uniemożliwiają ,,dolanie do pieca'' większej dawki co skutkuje mizernymi osiągami.

Fachowiec u którego robiłem modyfikację zajmuje się od wielu lat głównie silnikami JTD czasami też podobnymi tworami innych marek jak TDi, HDi, CRDi, TDCi itp.
Okazuje się również, iż na szczęście mamy rezerwy ukryte w układzie przeniesienia napędu i modyfikacje rzędu okolic 150 KM I 300 Nm momentu nasze mućki przynajmniej teoretycznie powinny znosić bez większych problemów (oczywiście przy zachowaniu rozsądnego stylu eksploatacji). Program który posiadam zabezpiecza nieco skrzynię i sprzęgło, moc i moment zaczynają się lawinowo poprawiać dopiero przy około 2400-2500 obr/min , dodatkowo nie przesadzaliśmy z podnoszeniem mocy i momentu, choć z tych silników bez większych problemów na seryjnych gratach można dojść z mocą do 160-170 Km i 350 - 400 Nm momentu.

Spytacie pewnie jak to jedzie :mrgreen: i tu powiem Wam, że to nie jedzie ....to zapi.... :mrgreen: , osiągi są diametralnie lepsze od fabrycznych. Silnik kręci jak szalony do końca skali (5 tys obr) zmiana biegu , gaz w podłogę i znowu koniec skali. Wczoraj niestety nie było pogody, udało mi się z duszą na ramieniu rozpędzić bez wysiłku do 160 km/h , gdyby nie deszcz i wieczorna pora zamknął bym pewnie licznik. Co ciekawe, osiągi naszych Multipli dodatkowo są tłumione poprzez krótką skrzynię i na prędkości maksymalnej nie wiele się zyska bo kończą się użyteczne obroty silnika :mrgreen:

W najbliższych dniach wrzucę na forum informacje na temat modyfikacji poszczególnych jednostek napędowych naszych Muciek począwszy od najpopularniejszej 105-ki poprzez 110 Km, 115 Km skończywszy na 120 tce.
Fachowiec, który przeprowadza modyfikacje to mój bardzo dobry znajomy. Posiada własny warsztat z hamownią podwoziową, robi wszystko od A do Z , dogadałem z nim dogodne warunki dlatego też każda Klubowa Mućka może liczyć na nowe ,,życie'' na preferencyjnych warunkach, ale o tym w osobnym wątku.

W razie pytań piszcie lub dzwońcie, temat jest bardzo ciekawy, a modyfikacje dają ogromną frajdę na drodze.

Pozdrawiam.
0 x
"Mężczyzna tylko od życia nauczy się żyć i żadna pedagogika tej nauki nie zastąpi. Miguel de Unamuno "

Awatar użytkownika
Pepcio
Posty: 572
Rejestracja: 20 sty 2010, 07:39
Multipla: Skoda Octavia II FL 1.2 TSi
Gadu-Gadu: 2997883
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Re: Tuning silników JTD

#2 Post autor: Pepcio » 7 lis 2010, 20:58

Właśnie otrzymałem wykres, małe sprostowanie:
Moc z 114 KM podniesiona do 143 KM przy 3821 obr/min
Moment z 209 Nm na 298,5 przy 2923 obr/min

Wykres: http://pionart.pl/~cinek/CINSOFT/Multipla115/FINAL.jpg

Niestety przy większym obciążeniu na 4-5 biegu odzywa się dwumasa, choć jest nowa to raczej słabo znosi skok momentu o 90 Nm :) , ale damy radę.
Najbliższa modyfikacja - mocniejsze sprzęgło, póki co trzeba jeździć rozsądnie.

Pozdrawiam.
0 x
"Mężczyzna tylko od życia nauczy się żyć i żadna pedagogika tej nauki nie zastąpi. Miguel de Unamuno "

Awatar użytkownika
ksiazelech
Klubowicz
Posty: 2762
Rejestracja: 30 lip 2010, 19:30
Multipla: JTD 138KM 2002r.
Skype: ksiazelech
Lokalizacja: RYBNIK (Śląskie)
x 50

Re: Tuning silników JTD

#3 Post autor: ksiazelech » 8 lis 2010, 08:49

Byłeś u niego http://www.cinsoft.pl/index.php?p=1_3_Kontakt
Słyszałem o nim dobre opinie.
Ja zaś myślałem o tego typu warsztacie z hamownią http://www.vtech.slask.pl/index.php/o-nas.html
0 x
Fiat Multipla 1,9 JTD 138KM 2002r. ciemna zieleń
Były; 126p/CC700/Tico+LPG/Siena1,6 16V 101KM+LPG
Marea Weekend 1,9 TD 100KM

Awatar użytkownika
Pepcio
Posty: 572
Rejestracja: 20 sty 2010, 07:39
Multipla: Skoda Octavia II FL 1.2 TSi
Gadu-Gadu: 2997883
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Re: Tuning silników JTD

#4 Post autor: Pepcio » 9 lis 2010, 12:18

Tak dokładnie u niego byłem
Polecam gorąco.
Dziś na A4 Multipla bez bólu poszła 190 licznikowe, do 170-180 rozpędza się w zasadzie bez namysłu.
Program mam tak zrobiony że powyżej 4,5 tys obr ucinana jest moc i moment by oszczedzić silnik, na seryjnym wydechu i intercolerze nie da się zrobić wiecej bez ryzyka.

W warsztacie mam dogadane preferencyjne warunki dla Klubowiczów.
Pozdrawaim.


ksiazelech pisze:Byłeś u niego http://www.cinsoft.pl/index.php?p=1_3_Kontakt
Słyszałem o nim dobre opinie.
Ja zaś myślałem o tego typu warsztacie z hamownią http://www.vtech.slask.pl/index.php/o-nas.html
0 x
"Mężczyzna tylko od życia nauczy się żyć i żadna pedagogika tej nauki nie zastąpi. Miguel de Unamuno "

Conan
Posty: 21
Rejestracja: 4 maja 2012, 16:02
Multipla: 1,9 Multijet, 120 KM, 2006
Lokalizacja: K/ Kościana, Wlkp

Re: Tuning silników JTD

#5 Post autor: Conan » 19 cze 2012, 21:16

Nie chcę mnożyć podobnych wątków, więc dopisuję się do istniejącego.

Chciałbym podnieść moment obrotowy w mojej mulci (1,9 jtdm, 8v, 120 KM), żeby żwawiej wyprzedzała na trasie. Szukając zakładu w okolicy Poznania, który mógłby się tego podjąć, zwróciłem się w pierwszej kolejności do ASO, tj. POL-CAR-u w Poznaniu, gdzie mają hamownię i to ponoć niezłą. Jak by się wydawało, w autoryzowanym serwisie powinno najlepiej, a przy tym można poznać cenę maksymalną za taką usługę ;-) Przedstawiłem więc o co mi chodzi, w odpowiedzi na co zaoferowano mi PowerBox firmy V-tech (wg. POL-CAR-u przyrost momentu obr. ok. 40 Nm, a mocy ok. 20 KM). Koszt z montażem i pomiarem na hamowni - 1400 zł.
Trochę zawiedziony, że zaproponowano mi gotowego Box-a, zerknąłem na str. producenta, tj. firmy V-tech. Faktycznie mają oni w swojej ofercie Power Box-a do mojej multipli, ale podają, że fabrycznie silnik ten ma 280 Nm, co - jak wiemy - nie jest prawdą, a przynajmniej jest sprzeczny z tym, co podaje sam Fiat. Wniosek jaki mi się nasuwa jest taki, że jest to zwykły Box przystosowany do standardowego 1,9 Mulitjet, który nie uwzględnia obniżonego momentu w Multipli. Pytanie więc, jak się to sprawdzi w tym samochodzie? Czy ktoś może sprawdzał te urządzenie w swoim aucie?
Może zna ktoś miejsce w Wielkopolsce, gdzie można fachowo i tanio (uhm...) zmienić soft w mulci?

Pozdrawiam,
Conan.
0 x

Awatar użytkownika
Pepcio
Posty: 572
Rejestracja: 20 sty 2010, 07:39
Multipla: Skoda Octavia II FL 1.2 TSi
Gadu-Gadu: 2997883
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Re: Tuning silników JTD

#6 Post autor: Pepcio » 20 cze 2012, 06:49

Conan pisze:Nie chcę mnożyć podobnych wątków, więc dopisuję się do istniejącego.

Chciałbym podnieść moment obrotowy w mojej mulci (1,9 jtdm, 8v, 120 KM), żeby żwawiej wyprzedzała na trasie. Szukając zakładu w okolicy Poznania, który mógłby się tego podjąć, zwróciłem się w pierwszej kolejności do ASO, tj. POL-CAR-u w Poznaniu, gdzie mają hamownię i to ponoć niezłą. Jak by się wydawało, w autoryzowanym serwisie powinno najlepiej, a przy tym można poznać cenę maksymalną za taką usługę ;-) Przedstawiłem więc o co mi chodzi, w odpowiedzi na co zaoferowano mi PowerBox firmy V-tech (wg. POL-CAR-u przyrost momentu obr. ok. 40 Nm, a mocy ok. 20 KM). Koszt z montażem i pomiarem na hamowni - 1400 zł.
Trochę zawiedziony, że zaproponowano mi gotowego Box-a, zerknąłem na str. producenta, tj. firmy V-tech. Faktycznie mają oni w swojej ofercie Power Box-a do mojej multipli, ale podają, że fabrycznie silnik ten ma 280 Nm, co - jak wiemy - nie jest prawdą, a przynajmniej jest sprzeczny z tym, co podaje sam Fiat. Wniosek jaki mi się nasuwa jest taki, że jest to zwykły Box przystosowany do standardowego 1,9 Mulitjet, który nie uwzględnia obniżonego momentu w Multipli. Pytanie więc, jak się to sprawdzi w tym samochodzie? Czy ktoś może sprawdzał te urządzenie w swoim aucie?
Może zna ktoś miejsce w Wielkopolsce, gdzie można fachowo i tanio (uhm...) zmienić soft w mulci?

Pozdrawiam,
Conan.

Po pierwsze V-Tech pisze bzdury, fabrycznie Multipla ma coś około 209 Nm i tyle, ten sam silnik w np. Stilo mam 255 Nm (kwestia oprogramowania)
Po drugie V-Tech ma hamownie określaną przez tych co się trochę znają jako ,,generator wykresów'', z kilku źródeł wiem, że tworzą tam wykresy pod klienta, a nie koniecznie odzwierciedlają one stan faktyczny.
Po trzecie, wszelkiej maści boxy bazują jedynie na zwiększeniu dawki paliwa, nie jest to dobra forma podnoszenia mocy.

Za mniej niż 1400 zł dobry tuner zrobi Ci soft pod twoją Mućkę, dołoży paliwka gdzie trzeba, podniesie doładowanie i samochód będzie śmigał. Trzeba zrobić to z głową, bo przeniesienie napędu w Multipli jest liche, a rezerwy silnika spore. Spokojnie dojdziesz do 150 KM , ale z momentem trzeba uważać, max by nie zabić szybko dwumasy to jakieś 270-280 Nm.
Według mnie nie ma sensu wkładać ,,boxa'' bo to strata pieniędzy. Znajdź prawdziwego tunera, zrób program i ciesz się jazdą !
Jeśli bywasz na Śląsku warto podjechać tu: http://www.cinsoft.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

A i jeszcze jedno – Multipla ma krótką skrzynię biegów, po sofcie bez problemu dojdziesz do max obrotów silnika na 5 biegu, będzie to około 190 km/h – pamiętaj, że tak można pojechać przez chwilę i ABSOLUTNIE nie należy utrzymywać tej prędkości obrotowej przez dłuższy czas bo można zarżnąć silnik. Oczywiście tyczy się to wszystkich biegów – przy 4,5 tys Obr czym wyższy bieg tym większe obciążenie silnika. Takie obroty przy pełnym bucie zaczynają po prostu gotować olej – stąd o krok do zabicia silnika. Jeśli będziesz chciał jeździć szybciej trzeba pomyśleć przynajmniej o zmianie przełożeń 5 biegu na coś z przykładowo Punto JTD lub optymalnie zapodać skrzynię 6-tkę 
0 x
"Mężczyzna tylko od życia nauczy się żyć i żadna pedagogika tej nauki nie zastąpi. Miguel de Unamuno "

Conan
Posty: 21
Rejestracja: 4 maja 2012, 16:02
Multipla: 1,9 Multijet, 120 KM, 2006
Lokalizacja: K/ Kościana, Wlkp

Re: Tuning silników JTD

#7 Post autor: Conan » 20 cze 2012, 21:54

Dzięki Pepcio za odpowiedź. Mam podobne zdanie na temat tego box-a, jak Ty. Nie zależy mi na zrobieniu z Mulci bolidu wyścigowego, nie musi jeździć ani 190 km/godz, ani 180 km/godz, stąd też na podniesieniu samej mocy, czy też zmianie 5 biegu zbytnio mi nie zależy. Silnik ma mieć po prostu spory zapas momentu obrotowego, by w razie potrzeby dynamicznie przyspieszyć, wyprzedzić TIR-a z przyczepą, czy też zdmuchnąć świstem lusterek kapelusze z głów skodziarzy w tdi-kach 8-)

Bądź co bądź szukam kogoś sprawdzonego z wlkp., kto mógłby mi shamować (co za słowo..) auto przed i po zmianie softu i zmienić soft stosownie do moich potrzeb. Czy ktoś z szanownych Forumowiczów może mi w tej kwestii pomóc?

Pozdrawiam,
Conan
0 x

Awatar użytkownika
Pepcio
Posty: 572
Rejestracja: 20 sty 2010, 07:39
Multipla: Skoda Octavia II FL 1.2 TSi
Gadu-Gadu: 2997883
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Re: Tuning silników JTD

#8 Post autor: Pepcio » 21 cze 2012, 07:20

Conan pisze:Dzięki Pepcio za odpowiedź. Mam podobne zdanie na temat tego box-a, jak Ty. Nie zależy mi na zrobieniu z Mulci bolidu wyścigowego, nie musi jeździć ani 190 km/godz, ani 180 km/godz, stąd też na podniesieniu samej mocy, czy też zmianie 5 biegu zbytnio mi nie zależy. Silnik ma mieć po prostu spory zapas momentu obrotowego, by w razie potrzeby dynamicznie przyspieszyć, wyprzedzić TIR-a z przyczepą, czy też zdmuchnąć świstem lusterek kapelusze z głów skodziarzy w tdi-kach 8-)

Bądź co bądź szukam kogoś sprawdzonego z wlkp., kto mógłby mi shamować (co za słowo..) auto przed i po zmianie softu i zmienić soft stosownie do moich potrzeb. Czy ktoś z szanownych Forumowiczów może mi w tej kwestii pomóc?

Pozdrawiam,
Conan
Moment obrotowy idzie w nierozerwalnej parze z mocą :) i nie samym momentem obrotowym się wyprzedza.
Jak zrobisz soft nawet na okolice 140 km i 260-270 Nm samochód będzie jechał dużo żwawiej. Multipla ma założony spory kaganiec jeśli chodzi o osiągi silnika, limitery paliwa są bardzo mocno ,,zaciśnięte'' by zdławić moc i moment. Jeździłem po mocnym jak na ten samochód sofcie i miałem okazję zmienić na jakiś czas program na ori...... gryzłem kierownicę ze złości, Multipla na oryginalnym sofcie nie jedzie- ona się toczy! Ty masz Multijeta więc najlepszą bazę do modyfikacji, niestety sprzęgło, dwumasa i skrzynia jest taka sama jak w każdej innej multipli JTD, więc trzeba uważać. Niestety nie znam nikogo z Twojej okolicy kto robi programy, więc nie pomogę. Jeśli chciałbyś wybrać się na Śląsk do Marcina z Cinsoftu daj znać, dogramy lepszą cenę :)

Ja cóż, mam teraz mocnego Mjtd w Cromie, ale ,,tyłka'' nie urywa bo samochód ciężki. Powoli zaczynam mieć przemyślenia w stronę jakiejś mocnej benzyny lub t benzyny, może coś ze stajni VW i nieśmiertelny 1.8 T :)
0 x
"Mężczyzna tylko od życia nauczy się żyć i żadna pedagogika tej nauki nie zastąpi. Miguel de Unamuno "

Conan
Posty: 21
Rejestracja: 4 maja 2012, 16:02
Multipla: 1,9 Multijet, 120 KM, 2006
Lokalizacja: K/ Kościana, Wlkp

Re: Tuning silników JTD

#9 Post autor: Conan » 21 cze 2012, 15:12

Thx. Do Gliwic mam niestety z 300 km, tak wiec byłaby to wyprawa na cały dzień, a i samo paliwo na dojazd to koszt z 200 zł :/ Choć może jak nie znajdę alternatywy w okolicy to przemyślę sprawę ;-)
Pozdrawiam,
Conan
0 x

ODPOWIEDZ