Obrazek

WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

Przykłady gotowych usprawnień
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
samul2
Klubowicz
Posty: 2527
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
Multipla: Bardzo szybka Mulpa 1,9/16V
Lokalizacja: ŁÓDŹ
x 121

WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#1 Post autor: samul2 » 11 sty 2017, 18:54

Pewnie wiele osób czekało na ten moment. A więc TADAA!!!
Poniżej gotowa instrukcja, w jaki sposób wymienić stare zegary:
Obrazek
na takie oto nowe zegary:
Obrazek

Co daje wymiana:
  • obrotomierz;
  • wskaźnik temperatury silnika;
  • podwójny licznik odległości (TRIP A i TRIP B);
  • możliwość regulacji jasności podświetlenia;
  • czujnik temperatury zewnętrznej (tylko z automatyczną klimatyzacją);
  • wskaźnik średniej prędkości;
  • wskaźnik spalania;
  • przebieg, który został do następnego przeglądu (inspekcja).

Co prawdopodobnie nie będzie działać:
  • czujnik temperatury zewnętrznej (oprócz samochodów z automatyczną klimatyzacją);
  • zmieni się stan licznika;
  • wskaźnik poziomu oleju (pojawi się błąd po przekręceniu kluczyka; można zamontować czujnik po wymianie miski olejowej lub zamontować zegary od benzyny);
  • czujnik wody w filtrze paliwa (można zamontować czujnik);
  • czujnik otwartych drzwi (trzeba wymienić siłowniki w drzwiach);
Potrzebny czas:
  • przygotowanie wtyków – ok. 1 h;
  • przeróbka w aucie – ok. 3,5 h
Na wstępie zaznaczam, że nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku przeprowadzenia wymiany wskaźników. Nie gwarantuję, że przeróbka będzie działać, ani że spełni oczekiwania osoby dokonującej wymiany. Transplantacja została przeprowadzona już w kilku samochodach i nie spowodowała uszkodzeń ani innych niepożądanych skutków.

Podkreślam, że przeróbki powinna dokonać osoba obyta z lutownicą i mająca ogólne pojęcie w „kabelkologii”. Nie dasz rady sam, to poproś kogoś, kto sobie poradzi.
Zaznaczam też, że jest to jedna z metod dokonania przeróbki. Sposób wykonania i jakość zależy od własnej inwencji. Moim celem jest pokazanie, co z czym połączyć, aby zestaw działał. Jak każdy zapewne zauważy, wtyki obu zestawów zasadniczo się różnią i brakuje w instalacji doprowadzenia kilku sygnałów. Musimy sami dorobić nowe wtyki i poprowadzić dodatkowe przewody.
Ze względu na różnice w wyposażeniu poszczególnych egzemplarzy może się okazać, że brakuje niektórych wyprowadzeń, a pewnie przewody mogą być niepodłączone.



Narzędzia i materiały:
  • poliftowy zestaw wskaźników (z obrotomierzem);
  • 3 szt. złącz listwowych 20-pinowych (na zdj.) - do nabycia w sklepie z elektroniką;
  • 35 szt. odcinków najlepiej różnokolorowych przewodów - dł. ok. 20cm każdy;
  • 6 szt. odcinków najlepiej różnokolorowych przewodów dł. ok. 150 cm każdy;
  • koszulki termokurczliwe;
  • lutownica + tinol;
  • nożyk do tapet, pisak „marker”;
  • obcinaczki boczne;
  • zestaw śrubokrętów;
  • klucz imbusowy „3”;
  • denaturat lub benzyna ekstrakcyjna;
  • klucz płaski „10”;
  • 35 szt najlepiej małych nalepek z metkownicy;
Zaczynamy od przygotowania kompletu wtyków. W tym celu zakupione złącza docinamy
według załączonej rozpiski (na końcu artykułu) i zdjęć.

Obrazek

Następnie wg tejże rozpiski przylutowujemy odcinki przewodów uprzednio ocynowane z
obu stron. Po przylutowaniu zabezpieczamy koszulkami termokurczliwymi i przylepiamy
do każdego przewodu małą metkę, na której zgodnie z rozpiską opiszemy pin
odpowiadający numerowi pinu w wiązce auta. Na wtyczkach zaznaczamy ich położenie w
gniazdach (np. farbą). Czynność ta bardzo ułatwi i przyspieszy późniejsze prace.
Obrazek

Gdy już mamy przygotowane wtyki przejściowe, możemy udać się do auta. Pracę
rozpoczynamy od zapisania sobie przebiegu ze starych zegarów i daty przeróbki (może
się przydać), następnie odłączamy akumulator.
Obrazek

Teraz możemy zdemontować zegary. Zdejmujemy środkowe pokrętło
ogrzewania (trzeba mocno pociągnąć; jest tam metalowy zatrzask).
Obrazek

Odkręcamy śrubkę imbusową.
Obrazek

Zdejmujemy daszek i panel.
Obrazek

Rozłączamy wtyki.
Obrazek

Odkręcamy śrubokrętem krzyżakowym śrubkę mocującą zegary
Obrazek

Rozłączamy wtyki i demontujemy stary zestaw.
Obrazek
Obrazek

Starych zegarów nie odkładamy bo będą nam bardzo pomocne, gdyż tylko jedna z trzech
kostek ma ponumerowane piny. Gniazda wtykowe w starych zegarach opisujemy
markerem wg zdjęcia.
Obrazek

Stawiamy na desce rozdzielczej w widocznym miejscu. Manewr ten nam ułatwi szybką
lokalizację numeru pinu w wiązce auta.
Obrazek

W dalszej kolejności przystępujemy do usunięcia fragmentu oplotu oryginalnych wiązek.
Obrazek

Ponieważ po starej izolacji zostaje mocno lepiący klej na przewodach musimy je przemyć
dokładnie np. denaturatem.
Obrazek

Dalej przystępujemy za pomocą nożyka do usunięcia na każdym przewodzie małego
fragmentu izolacji i ocynowania odsłoniętego przewodu.
Obrazek
Obrazek

Teraz najgorsza część programu, trzeba przylutować przygotowane wtyki do oryginalnej
wiązki, przyporządkowując odpowiednie przewody. Robimy to posługując się opisem
wykonanym na starych zegarach i patrząc na opisane metki na przewodach. Trzeba
zachować nadzwyczajną ostrożność i wszystko dwa razy sprawdzać.
Obrazek
Obrazek

Po przylutowaniu wszystkich przewodów trzeba oczywiście wszystkie lutowane miejsca
zaizolować.
Obrazek
Obrazek

Teraz przystępujemy do zainstalowania brakujących przewodów. Przygotowujemy dwie
wiązki, jedna składająca się z czterech przewodów i druga składająca się z dwóch
przewodów. Długości dostosować do własnych potrzeb zależnie od sposobu ich
poprowadzenia. Wiązka z czterema przewodami będzie przechodziła do komory silnika i
najlepiej przeprowadzić ja przez gródź poprzez zaślepkę, która znajduje się nad pedałem
gazu.
Obrazek

We wiązce znajduje się przewód do czujnika temp silnika, dwa przewody do czujnika
poziomu oleju i jeden przewód do czujnika wody w paliwie. My skupimy się na
przewodzie do czujnika temperatury silnika, ponieważ reszty czujników nie ma w naszym
aucie. Jednak przewody można przeciągnąć sobie profilaktycznie. W przyszłości może
będziemy zmuszeni wymienić miskę olejową i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby założyć
wersję z czujnikiem poziomu oleju. Czujnik wody w paliwie wystarczy dokupić i wkręcić
zamiast zaślepki we filtrze. Jednak nie są one niezbędne i temat można sobie na razie
odpuścić. Dobieramy się do czujnika temp silnika.
Obrazek

Rozbieramy jego kostkę, usuwając jednocześnie zaślepkę trzeciego konektora. I teraz
mamy do wyboru, albo kupić konektor na wzór pozostałych we wtyczce, albo obrać
końcówkę przewodu, zrobić tzw. „miotełkę’’, wsunąć przewód w otwór we wtyczce od
góry unieruchamiając jakimś klejem. Nie płynie tam duży prąd i takie połączenie też zda
egzamin. Drugi koniec wiązki w samochodzie podłączamy do odpowiednich przewodów w
dorobionych wtykach.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Teraz zajmujemy się wiązką z dwoma przewodami. Musimy ją przeciągnąć pod deską na
stronę pasażera, gdzie na słupku znajduje się pod plastikową osłoną sterownik silnika.
Odkręcamy i zdejmujemy osłonę.
Obrazek

Interesuje nas trzecia wtyczka sterownika od lewej. Musimy ją wypiąć zaczynając od
prawej skrajnej wtyczki po kolei, gdyż nie da się inaczej przesuwać blokad wtyków.
Obrazek
Obrazek

Ostrożnie rozbieramy wtyczkę (wnętrze wtyczki wysuwa się w bok osłony). Szukamy pinu
nr 40 i teraz tak jak poprzednio, albo zdobędziemy konektor, albo w/g sposobu, jaki
opisałem wcześniej, wpinamy się do wtyczki.
Obrazek

Drugi przewód podłączamy do pinu 42 sterownika odpowiedzialnego za wskazania zużycia paliwa. Tak jak poprzednio drugi koniec
wiązki łączymy z odpowiednimi przewodami w dorobionych wtykach. Zostaje jeszcze
przewód sygnału otwartych drzwi. Niestety w naszych autach nie ma odpowiednich
styków w siłownikach zamków. Wymiana wszystkich siłowników jest bezcelowa i
nieopłacalna. Myślę, że ta kontrolka nie jest niezbędna. W ostateczności można się
podłączyć do styczników oświetlenia wewnętrznego.

Teraz już możemy przystąpić do zamontowania nowych zegarów na miejsce. Po kolei
wsuwamy dorobione wtyki na swoje miejsca. Najlepiej oznakować sobie położenie
wtyczek w gniazdach np. kropkami farby. Reszta to odwrotność czynności przy
demontażu. W tym momencie możemy cieszyć się nowym zestawem wskaźników.
Priorytetem było uzyskanie wskazań temp silnika i obrotów. Na koniec małe uwagi:
  • ze względu na brak czujnika poziomu oleju przy każdym uruchamianiu silnika
    będzie na moment pojawiał się komunikat dysfunkcji rzeczonego czujnika (można
    na razie z tym żyć - temat jest rozwojowy i być może w wolnym czasie opracuję
    jakiś emulator);
  • w pamięci sterownika zostanie zapisany błąd czujnika prędkości pojazdu (nie
    stresować się przy podłączaniu egzaminera), jest on spowodowany innym
    protokołem komunikacji wskaźników ze sterownikiem. Nie jest to błąd krytyczny i
    auto jeździ normalnie i nie zapala kontrolki wtrysku.
Jeszcze raz apeluję o ostrożność i służę pomocą merytoryczną i techniczną.
Życzę powodzenia!


Grafika: miszczu77

Dodatki (rysunki i schematy podłączania) - DIESEL
Obrazek

Opis funkcji poszczególnych pinów w nowych gniazdach
  • Numer - Funkcja - Odpowiednik w starym gnieździe
  • A1 - Sygnał temperatury silnika - Sygnał z czujnika
  • A2 - Sygnał poziomu paliwa - B4
  • A3 - Wyłącznik bezwładnościowy - brak
  • A4 - Sygnał konfiguracji ABS - C7
  • A5 - Wejście sygnału prędkościomierza - C9
  • A6 - Wejście sygnału obrotomierza - Pin 40 ECU
  • A7 - Sygnał zużycia paliwa - Pin C42 ECU
  • A8 - Sygnał zbyt wysokiej temperatury paliwa - C3
  • A9 - niepodłączony - brak
  • A10 - Sygnał poziomu oleju - Sygnał z czujnika
  • A11 - Sygnał lampki sygnalizacyjnej hamulca ręcznego - B8
  • A12 - niepodłączony - brak
  • A13 - niepodłączony - brak
  • A14 - Sygnał odniesienia poziomu oleju - Sygnał z czujnika
  • A15 - Sygnał odniesienia temperatury silnika - brak
  • A16 - Sygnał odniesienia poziomu paliwa - B5
  • A17 - Zasilanie bezpośrednie - A1
  • A18 - Masa elektroniczna - A4
  • A19 - Zasilanie poprzez wyłącznik zapłonu - A2
  • A20 - Zasilanie czujnika prędkościomierza - C8
  • A21 - niepodłączony - brak
  • A22 - niepodłączony - brak
  • A23 - niepodłączony - brak
  • A24 - niepodłączony - brak
  • A25 - niepodłączony - brak
  • A26 - niepodłączony - brak
  • A27 - Lampka awarii poduszki powietrznej - B6
  • A28 - Lampka wyłączenia poduszki pasażera - B7
  • A29 - Lampka świateł pozycyjnych, podświetlenie zegarów B1
  • A30 - Wyjście sygnału prędkościomierza - C10
  • A31 - Wyjście sygnału prędkościomierza - brak
  • A32 - Wyjście sygnału prędkościomierza - C10
  • B1 - Połączenie z masą mocy - A3
  • B2 - Sygnał zużycia do EOBD - brak
  • B3 - Lampka włączenia świec żarowych - C4
  • B4 - Lampka zapiętego pasa bezpieczeństwa - brak
  • B5 - Lampka otwartych drzwi - Sygnał z czujnika
  • B6 - Lampka awarii CODE - C12
  • B7 - Lampka obecności wody w paliwie - Sygnał z czujnika
  • B8 - Lampka ładowania - C1
  • B9 - niepodłączony - brak
  • C10 - Lampka lewego kierunkowskazu - A5
  • C11 - Lampka prawego kierunkowskazu - A6
  • C12 - Lampka świateł drogowych - B2
  • C13 - Lampka zużycia klocków hamulcowych - C5
  • C14 - Lampka awarii EBD - C14
  • C15 - Lampka niskiego poziomu płynu hamulcowego - C13
  • C16 - Lampka awarii układu wtryskowego / EOBD - C6
  • C17 - Sygnał temperatury zewnętrznej - B12 (tylko climatronic)
  • C18 - Lampka minimalnego ciśnienia oleju - C2
Schemat podłączenia zegarów w silnikach benzynowych
Obrazek

Przygotowanie wtyków przebiega dokładnie jak w dieslu, więc nie będę opisywał. jest po prostu mniej przewodów, co uwzględnione jest w rozpisce. Główna różnica jest w umiejscowieniu sterownika silnika.W benzynie jest on w komorze silnika obok akumulatora i to w zasadzie tyle.Ze sterownika potrzebujemy pobrać tylko sygnał obrotomierza (szerszy wtyk).
Mocujemy brakujący przewód.Jeżeli nie uda nam się dobrać odpowiedniego pinu, to odizolowujemy końcówkę przewodu i robimy tzw "miotełkę".Przewód unieruchamiamy w gnieździe np zaślepką gumową , która tam była.Płynący prąd jest niewielki i takie połączenie doskonale się sprawdza.
Podobnie postępujemy z przewodem od czujnika temperatury.
Niestety w większości przypadków w benzynie trzeba jeszcze wymienić sam czujnik temperatury na 3-pinowy taki jak w dieslu.O ile w dieslu w 99% przypadków czujnik jest od razu 3-pinowy , tak w benzynie jest zazwyczaj 2-pinowy.
Przewody do kabiny też przeciągamy w innym miejscu , bo w benzynie jest tam linka gazu.
UWAGA!!! Dotyczy wersji z CNG .Piny w rozpisce zaznaczone na żółto podłączamy w następujący sposób:
Pin A26 nowych do Pin B12 starych
Pin A9 nowych do Pin B11 starych
Jak ktoś zakupi nowe zegary od CNG i ma założony gaz LPG może się pokusić także podłączenie wskazań poziomu gazu w zegarach. Warunkiem niestety jest posiadanie czujnika o sygnale 0-5V np typowy WPG-H (hallotronowy). Podłączamy wtedy jego sygnał ,najlepiej przez diodę separującą do pinu A9 nowych zegarów. Pin A26 można wtedy podłączyć pod przewód plusowy sterowania elektrozaworów instalacji LPG(zazwyczaj niebieski). Ja zrobiłem takie podłączenie w jednej Multipli i nawet fajnie działa.




Opis kasowania inspekcji
  • Włączyć zapłon.
  • Po kilku sekundach nacisnąć krótko przycisk MODE - wyświetli się napis: SETUP.
  • Nacisnąć krótko przycisk „+” lub „-” aż do wyświetlenia się napisu: SERVICE xxx
    km.
  • Nacisnąć krótko przycisk: MODE.
  • Nacisnąć przycisk „+” lub „-” aż do wyświetlenia się napisu: AFTER xxx km.
  • Podczas wyświetlania się napisu AFTER nacisnąć i przytrzymać (ok. 8 sekund)
    jednocześnie przyciski „+” i „-”.
  • Na wyświetlaczu pojawi się napis: AFTER 20000km.
  • Wyłączyć zapłon.
Opis przycisków na zegarach
  • „+” - służy do przesunięcia wiersza w górę na ekranie, wyświetlenia następnej
    opcji lub w zależności od przypadku, do zwiększenia wyświetlonej wartości (np.
    przy regulacji zegara).
  • „-” - służy do przesunięcia wiersza w dół na ekranie, wyświetlenia poprzedniej
    opcji lub w zależności od przypadku, do zmniejszenia wyświetlonej wartości (np.
    przy regulacji zegara).
  • Przyciski „+” i „-” umożliwiają, gdy jest aktywny ekran standardowy i zapalone
    światła pozycyjne, regulację siły podświetlenia zestawu wskaźników i
    wyświetlacza.
  • MODE – służy do wybrania trybu
  • TRIP – służy wyświetlaniu opcji związanych z podróżą; krótkie naciśnięcie (poniżej
    1 sek) powoduje przejście do następnego ekranu funkcji „trip”. Długie naciśnięcie
    (powyżej 2 sek) powoduje wyzerowanie wskazań dotyczących podróży.
Więcej informacji można znaleźć w instrukcji obsługi fiata Multipla, którą można ściągnąć
ze strony http://www.multiplaklub.pl .

W razie wątpliwości i dodatkowych pytań , pisać we wątku, zawsze służę pomocą.
12 x

mufaz
Posty: 22
Rejestracja: 2 gru 2016, 12:12
Multipla: benzin 1.6

Re: WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#2 Post autor: mufaz » 12 sty 2017, 17:48

"Drugi przewód podłączamy do pinu odpowiedzialnego za wskazania zużycia paliwa".

...chodzi mi o dwa przewody do kompa ...to ten drugi przewod również do pinu 40?
Zarabiscie to rozpisałes!!
0 x

Kaczorek
Zarząd
Posty: 1267
Rejestracja: 1 paź 2013, 00:55
Multipla: 1.9jtd105+ i 1.6 z lpg 2006
Lokalizacja: starogard.zach-pomorskie
x 75

Re: WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#3 Post autor: Kaczorek » 12 sty 2017, 18:30

Ja,dzięki instrukcji Tomka podmieniłem termostat.W mojej mulpie od momentu zakupu auta nie było tak cieplutko,i szyby nie parują.
Tomek,jesteś wielki.Brawo TY!
0 x
661285934

Awatar użytkownika
samul2
Klubowicz
Posty: 2527
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
Multipla: Bardzo szybka Mulpa 1,9/16V
Lokalizacja: ŁÓDŹ
x 121

Re: WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#4 Post autor: samul2 » 12 sty 2017, 21:37

mufaz pisze:"Drugi przewód podłączamy do pinu odpowiedzialnego za wskazania zużycia paliwa".

...chodzi mi o dwa przewody do kompa ...to ten drugi przewod również do pinu 40?
Zarabiscie to rozpisałes!!
Już prostuję (w tekście poprawiłem, adminowi może się na rozpisce uda) , chodzi o pin 42. Tekst jest trochę niedoskonały, bo nie ocalała ostateczna wersja, ale jak mówiłem , odpowiem na wszelkie pytania.

EDIT. Adminowi się udało, rozpiska poprawiona ;)
0 x

mufaz
Posty: 22
Rejestracja: 2 gru 2016, 12:12
Multipla: benzin 1.6

Re: WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#5 Post autor: mufaz » 13 sty 2017, 20:14

Wszystko podłączone wedlug opisu,wszystko działa ,pacjent multipla 1.6 pb 2000rok...polecam ,dziekuje za opis.
0 x

mufaz
Posty: 22
Rejestracja: 2 gru 2016, 12:12
Multipla: benzin 1.6

Re: WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#6 Post autor: mufaz » 15 sty 2017, 15:50

W benzynie należy podłączyć jeszcze pomarańczowo czarny przewod inaczej nie będzie działać predkosciomierz
0 x

Awatar użytkownika
jakimiuczek
Klubowicz
Posty: 768
Rejestracja: 31 paź 2010, 20:28
Multipla: JTD 2005 146KM
Skype: adam.jakimiuk1
Lokalizacja: ŁOSICE
x 20

Re: WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#7 Post autor: jakimiuczek » 15 sty 2017, 18:56

Tomek, jesteś wielki, chodzi o to że zmiękłeś i udostępniłeś instrukcję pomimo zaistniałych zdarzeń. Ja miałem taką instrukcję wydrukowaną zalaminowaną i trzymałem ją w sejfie ;)
0 x

mufaz
Posty: 22
Rejestracja: 2 gru 2016, 12:12
Multipla: benzin 1.6

Re: WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#8 Post autor: mufaz » 15 sty 2017, 20:10

jakimiuczek pisze:Tomek, jesteś wielki, chodzi o to że zmiękłeś i udostępniłeś instrukcję pomimo zaistniałych zdarzeń. Ja miałem taką instrukcję wydrukowaną zalaminowaną i trzymałem ją w sejfie ;)
Wiadomo,ze kawał dobrej roboty...jednak jakbyś odciął kostki od starej wiązki i miał kostkę orginalna od licznika z obrotomierzem z kawałkami przewodów bez problemu dasz rade...wystarczy przewody kolorami połączyć. ..wszystkie się zgadzają.
0 x

Awatar użytkownika
samul2
Klubowicz
Posty: 2527
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
Multipla: Bardzo szybka Mulpa 1,9/16V
Lokalizacja: ŁÓDŹ
x 121

Re: WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#9 Post autor: samul2 » 15 sty 2017, 22:14

mufaz pisze:...jednak jakbyś odciął kostki od starej wiązki i miał kostkę orginalna od licznika z obrotomierzem ....
Materiał był robiony parę lat temu w czasach kiedy "manie" takiej kostki nie było takie proste. Teraz jest łatwiej bo coraz nowsze roczniki idą do huty. Temat zresztą myślę, że powoli się dezaktualizuje, bo stare szroty na starych zegarach powoli wymierają, a ktoś jak już takiego za grosze kupi, robi to zazwyczaj żeby go dotłuc, a nie bawić się w takie bajery. Nadchodzą czasy gdzie MKII będą w przewadze ;)
0 x

laswalder
Posty: 150
Rejestracja: 6 lut 2015, 09:21
Multipla: BLPG 2002,ON 1999
Lokalizacja: powiat Płock
x 2

Re: WYMIANA ZESTAWU WSKAŹNIKÓW - JTD i benzyna

#10 Post autor: laswalder » 16 sty 2017, 00:12

2001,2002 i 2003 wszystkie bipower kolorki swoje a prawda swoje, w instalacji każda miała coś inaczej z kolorami, np wyjścia na lusterka,, tylne dżwi też, zresztą sami wiecie rózne kostki i kolory (ogólnie w instalacji różne kolory tych samych łącz, nie mówię o wyjściu kolorów na zegary, bo nie sprawdzałem), a liczniki przechodziły z jednej do innej i ok na tych samych kostkach, grało. Zciągnąłem manual na kompa żeby nie uciekł , sprawdzę, czy faktycznie kolorami polecieć na stare łącza, byłoby szybciej, ale to dopiero za tydzień, Najważniejsze żeby obroty widzieć na ON, temperaturę też. samul2, jesteś KRÓLEM
0 x

ODPOWIEDZ