Obrazek

Multipla CNG po zmianie na LPG

Przykłady gotowych usprawnień
Wiadomość
Autor
Qrecki
Posty: 13
Rejestracja: 28 maja 2012, 18:55
Multipla: 1,6 + LPG, 2006
Skype: qrecki
Lokalizacja: Białogard

Multipla CNG po zmianie na LPG

#1 Post autor: Qrecki » 24 wrz 2017, 20:33

Witam wszystkich użytkowników forum i wielbicieli Multipli!
Ostatnio stałem się właścicielem nowej Multipli tzn. z 2006 r 1,6 . Multipla była w oryginale na CNG (Natural Power), ale poprzedni właściciel przerobił ją na LPG i wyciął butle CNG. Wg mnie auto teraz strasznie buja tyłem, ma się wrażenie jakby się jechało na koniu na biegunach. Dziś przy większej prędkości na zakręcie przestraszyłem się, że się przewróci. Z tego co gdzieś tam wyczytałem, po takiej zmianie należy wymienić sprężyny, ale poprzednik nie wymienił. Dodam, że jestem kompletnym laikiem w dziedzinie motoryzacji. Może ktoś podpowiedziałby czy to faktycznie wina sprężyn i na jakie powinienem je wymienić? Czy tył czy przód? Jakiego producenta? A może jeszcze na coś zwrócić uwagę? Przód na nierównościach bardzo stuka, choć na przeglądzie wyszło, że z zawieszeniem jest wszystko ok. Zastanawiam się czy powodem nie jest właśnie podniesienie zawieszenia. A może jest jednak inna przyczyna.
0 x

Awatar użytkownika
kacfil
Posty: 2026
Rejestracja: 25 sie 2010, 18:14
Multipla: Jtd 115 2004
Lokalizacja: Sosnowiec
x 48

Re: Multipla CNG po zmianie na LPG

#2 Post autor: kacfil » 24 wrz 2017, 21:10

Jeżeli buja, to raczej wina amortyzatorów. Jak stuka i nic nie ma na szarpakach, to pewnie gumy stabilizatora.
Tu możesz poczytać jak wymienić
http://www.multipla.fora.pl/porady-co-j ... ,5205.html
http://www.multipla.fora.pl/porady-co-j ... ,3224.html
(Może się trzeba będzie zarejestrować)
0 x

pawel1812
Posty: 182
Rejestracja: 14 lut 2011, 04:01
Multipla: 1.6 16V 2000 oraz 2003 CNG
Gadu-Gadu: 6877228
Lokalizacja: Gdynia
x 8

Re: Multipla CNG po zmianie na LPG

#3 Post autor: pawel1812 » 24 wrz 2017, 22:59

Bipower miała inne sprężyny - wyższe. Zarówno przód jak i tył. Polecam zakup zwykłych i sprzedaż tych wyższych, jak Kolega dobrze opisze, to na pniu pójdą. Na pewno taka wymiana poprawi znacznie stabilność. To samo trzeba by zrobić z przodu, z tą różnicą, że trzeba też amortyzatory wymienić. Inne są też wahacze inaczej wciśnięte tuleje - pod innym kątem. Różnice są naprawdę ogromne między wersją Bipower a benzyną.

Z ciekawości - jak się Multipla po takiej przeróbce sprawuje?
1 x

Qrecki
Posty: 13
Rejestracja: 28 maja 2012, 18:55
Multipla: 1,6 + LPG, 2006
Skype: qrecki
Lokalizacja: Białogard

Re: Multipla CNG po zmianie na LPG

#4 Post autor: Qrecki » 25 wrz 2017, 18:19

Mamy ją od tygodnia i jedynie co się sprawuje to niskie zużycie paliwa:) 10l/100 km. Reszta generalnie słabo. Autem buja, nie trzyma się zakrętów, ma słabe przyśpieszenie. Do tego coś z przodu stuka. Najpierw więc musimy doprowadzić ją trochę do porządku, bo komfortu jazdy totalnie brak. Twój post pawel1812 trochę mnie załamał. Widzę, że wydatki będą spore. Rozumiem, że mam wymienić sprężyny zarówno przód jak i tył, amortyzatory przód i wahacze przód. To wszystko brać jak do benzyny? A jakiego producenta sprężyn i pozostałych podzespołów wybrać?
0 x

Awatar użytkownika
adgrabowski
Posty: 245
Rejestracja: 18 wrz 2015, 18:56
Multipla: 1,6 Pb/LPG, 103KM, 1999
Gadu-Gadu: 3635583
Lokalizacja: Wrocław
x 17
Kontakt:

Re: Multipla CNG po zmianie na LPG

#5 Post autor: adgrabowski » 25 wrz 2017, 19:53

Qrecki przede wszystkim podjedź na stację kontroli i sprawdź co jest nie tak. Może być, że wywalone gumy stabilizatora i dlatego tłucze z przodu. Mogą być luźne tuleje wahacza, końcówki drążków kierowniczych, sworznie, zbieżność. Przyczyn może być wiele. Kiedyś jechałem Mulcią z wywalonym CNG i na ory zawieszeniu i zachowywała się normalnie. Różnica była jedynie taka, że wyżej stała.
1 x
Na drodze spotykam się z masą nieodpowiedzialności,
wielu ludzi jeździ po wariacku, nie przestrzegają znaków,
ani ograniczeń prędkości, nie mają za grosz wyobraźni.
Aż czasami ciężko ich wyprzedzić....

adgrabowski1978@gmail.com

Pozdrawiam Adam

Qrecki
Posty: 13
Rejestracja: 28 maja 2012, 18:55
Multipla: 1,6 + LPG, 2006
Skype: qrecki
Lokalizacja: Białogard

Re: Multipla CNG po zmianie na LPG

#6 Post autor: Qrecki » 25 wrz 2017, 20:28

Wizyta na Stacji Diagnostycznej tuż przed zakupem czyli w zeszłym tygodniu, nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Nie wiem czy to ja mam takiego pecha do aut, czy może do diagnostów, którzy nie do końca orientują się w swoim fachu.
0 x

Kaczorek
Zarząd
Posty: 1267
Rejestracja: 1 paź 2013, 00:55
Multipla: 1.9jtd105+ i 1.6 z lpg 2006
Lokalizacja: starogard.zach-pomorskie
x 75

Re: Multipla CNG po zmianie na LPG

#7 Post autor: Kaczorek » 25 wrz 2017, 20:50

Nie tylko Ty masz przeboje z diagnostami.U mnie auto przechodziło przegląd,mimo że coś stukało.Innym razem wszystko grało,lecz bylo coś do wymiany,najlepiej u nich,na miejscu.U nas wjazd na szarpaki kosztuje 20-30 zł,więc może warto pofatygować się do np.trzech diagnostów niż pakowac kase na darmo.Pisałem Ci priva
1 x
661285934

pawel1812
Posty: 182
Rejestracja: 14 lut 2011, 04:01
Multipla: 1.6 16V 2000 oraz 2003 CNG
Gadu-Gadu: 6877228
Lokalizacja: Gdynia
x 8

Re: Multipla CNG po zmianie na LPG

#8 Post autor: pawel1812 » 26 wrz 2017, 21:39

Multipla będzie słaba jak złapie błąd ze sterownika Metatron, a po odłączeniu CNG tak zapewne będzie, aby to przeskoczyć proponuję wymianę wiązki a co najmniej samego sterownika, na benzynowy, dlatego też nie likwiduję CNG - psioczę na PGNiG i tankuję po 3.29. W starszych, gdzie nie ma sterownika gazowego osobno z pierwszej połowy 2001 ten problem nie istnieje - w młodszych niestety tak.
Zgaśnięcie kontrolek poziomu CNG świadczy właśnie o błędzie złapanym przez sterownik Metatron.
Poza tym skrzynia biegów od Bipower ma inne przełożenia :)
Wymianę wahaczy odpuść - zapewne jest to już zamiennik, a zamienniki nie rozróżiają CNG i zwykłej. Oczywiście, że zawieszenie od Bipower nie ma wielkiego wpływu na prowadzenie, potrzebny jest dokładniejszy opis, kiedy, przy jakiej prędkości i co się dokładniej dzieje.
Lubią pękać poduszki górnego mocowania amortyzatora, jazda z taką usterką jest uciążliwa, a bez rozbiórki trudno to dostrzec - potrzeba szarpaków lub pomaru geometrii - od razu wyjdzie, o luzach na wahaczach nie wspominam.
Sprawdź też pozycję tylnich kół - jak padają łożyska - koła się pochylają.
Stuka często luźny ciężarek na półosi prawej, który się zwyczajnie wycina - producent nie dostarcza na części zamienne - jedynie w komplecie z półosią.

Jak auto pali 10l LPG na 100 km na mieście, to o instalacji dobrze to nie świadczy - prawdopodobnie jest nastawiona uboga mieszanka - jaka to instalacja?
1 x

Qrecki
Posty: 13
Rejestracja: 28 maja 2012, 18:55
Multipla: 1,6 + LPG, 2006
Skype: qrecki
Lokalizacja: Białogard

Re: Multipla CNG po zmianie na LPG

#9 Post autor: Qrecki » 2 paź 2017, 14:20

Rozumiem, że 10 l po mieście to kiepski wynik, niestety ostatni kilometry pokazały, że jest jeszcze gorzej wyszło prawie 13l/100km. Przejechaliśmy kilkanaście kilometrów na samej benzynie i osobiście odnoszę wrażenie, że podczas jazdy na gazie jest potężna różnica w dynamice jazdy na gazie i benzynie, oczywiście na benzynie jest dużo lepiej. Dodatkowo odnoszę wrażenie że jeździe na LPG towarzyszy wyższy poziom hałasu pracy silnika. Zastanawiam się czy być może nie ma jakiejś nieszczelności i silnik nie dostaje za dużo powietrza.
Co do samej instalacji wygląda to tak: reduktor i elektrozawór SHARK, wielozawór i zawór tankowania TOMASETTO, jednostka sterująca STAG Q-BOX i zbiornik STAKO.
Co do sterownika Metatron poprzedni właściciel przy okazji instalacji LPG wymontował go również - tak mi się wydaje gdyż, otrzymałem jako "bonus" sterownik tak opisany do ręki.
0 x

pawel1812
Posty: 182
Rejestracja: 14 lut 2011, 04:01
Multipla: 1.6 16V 2000 oraz 2003 CNG
Gadu-Gadu: 6877228
Lokalizacja: Gdynia
x 8

Re: Multipla CNG po zmianie na LPG

#10 Post autor: pawel1812 » 2 paź 2017, 16:16

13l na mieście to bardzo dobry wynik, w sam raz jak na Multiplę, tyle powinna palić. Natomiast aby definitywnie pozbyć się CNG - trzeba wymienić jeszcze sterownik benzynowy na taki od zwykłej benzyny, który widzi błąd komunikacji ze sterownikiem Metatron. Oczywiście trzeba też przeprogramować immo.
Jeśli na benzynie jest OK, a na gazie źle to pozostaje gazownika ścigać.
0 x

ODPOWIEDZ