Kto sprawił, że koło Fiata Multipla do dziś nie przechodzi się obojętnie? Do dziś jej kształt wzbudza kontrowersje i spory – dla jednych oryginalna i piękna dla większości jednak jej design jest nie do przyjęcia.
To Roberto Giolito – obecnie szef działu designu Fiata zaprojektował nadwozie Multipli. Wygląd wnętrza to dzieło Petera Jansena. W początkowej fazie realizacji prototypu brał udział również Mauro Basso.
Wstępne założenia mówiły o tym, by pojazd zaprojektować dla układu miejsc we wnętrzu 2+2+2, na wzór Fiata 600 Multipla. Jednak szybko zrezygnowano z tego pomysłu przechodząc do konfiguracji wnętrza 3+3. Ten układ – według projektanta platformy Multipli Giuseppe Piritore – pozwalał na łatwiejsze dostosowanie silnika, utworzenia odpowiednich stref zgniotu oraz uzyskanie odpowiednich proporcji w wyglądzie pojazdu i możliwości aranżacji wnętrza.
Przy długości 3990mm (jak Fiat Bravo) i szerokości 1870mm (jak Lancia Kappa) uzyskano przestrzeń wnętrza wygodnie mieszcząca 6 osób oraz ich bagaż.
Roberto Giolito, który jest zatrudniony w Fiat Centro Stile od 1989 roku jest również autorem projektów Ecobasic, Downtown, Zic oraz Trepuino, który w prawie niezmienionej formie produkowany jest jako Fiat 500.
Dzieło Roberto Giolito jest inspiracją dla designerów, którzy rysują własne wizje Fiata Multipla. Autorem moim zdaniem najciekawszego projektu jest Matteo Magrini. Wzorem linii nadwozia stała się najstarsza wersja Multipli, ale już wnętrze utrzymane jest w układzie 3+3. Koncept zakłada hybrydowy napęd pojazdu poprzez benzynowy silnik umieszczony z przodu oraz cztery silniki elektrycze umieszczone przy każdym z kół zasilane energią z akumulatorów litowo – polimerowych umieszczonych w podłodze pojazdu.
Więcej wizualizacji projektu można zobaczyć na stronie INOVODESIGN pod adresem:http://www.inovodesign.com/inovodesign–designers.html
Równie ciekawą aczkolwiek mocno kontrowersyjną wizją jest E.F.S czyli External Frame Structure – zewnętrzna struktura szkieletowa wyróżniająca go spośród innych pojazdów. Jej autorem jest włoski stylista Andrea Spaggiari. Projekt został wykonany na konkurs Canadian Auto Show. Nadwozie podzielono na dwie części: zewnętrzną kabinę oraz wewnętrzną kapsułę, które mogą być wymienne, przestawne w zależności od indywidualnych potrzeb podróżujących nim pasażerów. Futurystyczna dorożka mieści oczywiście 6 osób i napędzana ma być silnikami elektrycznymi zasilanymi przez wodorowe ogniwa paliwowe. Więcej ilustracji tego projektu obejrzeć można pod adresem: http://www.coroflot.com/spaggio99/efs-external-frame-structure–
Multipla stała się też inspiracją dla grafika Vadima Artemieva, który we wrześniu 2008 przedstawił swoją wizję tego auta – SIG’08. Pozostałe rysunki znajdują się na stronie:http://artemiev.blogspot.com/2008/09/sig08-fiat-multipla-project.html
Oryginalność i pomysłowość designerów pozwala mysleć optymistycznie i miejmy nadzieję, ze kolejna generacja Fiata Multipla pozytywnie nas zaskoczy swoim wyglądem i funkcjonalnością.