FIAT 600 Multipla – trochę historii.


Pierwsza Multipla opuściła fabrykę w roku 1956. Zastąpiła ona model 500 Belvedre dotychczas spełniającego rolę małego pojazdu rodzinnego. To pierwszy na świecie samochód typu minivan! Jej konstrukcja opierała się na małym Fiacie 600, którego premiera miała miejsce rok wcześniej. Podobnie jak w przypadku Fiata 600 głównym konstruktorem tego samochodu był Dante Giacosa. Multipla była uwielbiana przez włoskich taksówkarzy, przedsiębiorców czy rolników. Jej wnętrze przewidywało zabranie na pokład aż sześciu pasażerów, choć przy „pełnej obsadzie” miejsce na bagaż było mocno ograniczone. Jak na tamte czasy jednak nadwozie było bardzo funkcjonalne. Dostęp do niego ułatwiało czworo drzwi, których zawiasy umieszczono na środkowym słupku. Rozwiązanie to powodowało, że przednie drzwi otwierały się „pod wiatr” – jak w Syrenie (do modelu 104).

HIST03

HIST01Samochód o długości zaledwie 3530 mm miał trzy rzędy miejsc siedzących a po wymontowaniu dwóch ostatnich rzędów uzyskiwano sporą przestrzeń bagażową (ładowność Multipli – 600kg). Siedzenia te można było też rozłożyć uzyskując płaską powierzchnię.

W naszym kraju auto było dostępne od 1958 roku i wtedy kosztowało około 80 tysięcy złotych. Jak to się miało do zarobków i cen w tamtych czasach? Otóż przeciętna płaca na jednego zatrudnionego wynosiła 1499zł, dolar na czarnym rynku kosztował 150zł, chleb żytni 3zł, kiełbasa zwyczajna 26zł a dojna krowa 4824zł. Młodsi użytkownicy Multipli muszą też wiedzieć o tym, że by mieć taki wóz nie wystarczyło mieć zasobnego portfela i udać się do salonu by go kupić…

Samochód wyposażony w silnik o pojemności 633 cm³ miał moc 22 koni mechanicznych. Był umieszczony z tyłu i napędzał koła tylne. Skrzynia biegów była czterostopniowa, bez synchronizacji pierwszego biegu.

Według testu przeprowadzonego przez brytyjski „Motor” Multipla osiągnęła prędkość maksymalną 91,9 km/h a od 0 do 80 km/h przyspieszała w 43 sekundy, a do prędkości maksymalnej 54 sekundy, zużywając średnio 7,36l. paliwa na 100 kilometrów. Zastosowano hamulce bębnowe. Przednie zawieszenie zostało zapożyczone z modelu 1100.

W roku 1960 roku wprowadzono do produkcji wersję 600D, która posiadała silnik o pojemności 767 cm³, dysponujący mocą 29 koni, w której zastosowano nowe gaźniki Weber oraz Solex. Dość wąski i wysoki samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu potrafił zachowywać się podczas prowadzenia dość nieprzewidywalnie zwłaszcza na mokrej nawierzchni, jednak jego niebywała funkcjonalność chwyciła za serca 140 tysięcy nabywców (niektóre źródła mówią o 243 tysiącach).

Produkcję Multipli zakończono w 1969 roku.

Dane techniczne „Babci”

 

dane fabryczne Model 1956 Model 1960
Wymiary i wagi
długość 3531 mm
szerokość 1448 mm
wysokość 1581 mm
rozstaw osi 2000 mm
prześwit 140 mm 149 mm
masa 700 kg 749 kg
pojemność zbiornika paliwa 28,4 litra
Silnik
pojemność skokowa 633 cm 767 cm
moc 22KM przy 4600 obr/min 29
moment obrotowy 39.2 Nm 49 Nm
układ silnika, liczba cylindrów rzędowy, 4 rzędowy, 4
średnica cylindra x skok tłoka 60.00mm x 56.00mm 62.00mm x 63.50mm
typ OHV – zawory w głowicy, wałek rozrządu w bloku silnika OHV – zawory w głowicy, wałek rozrządu w bloku silnika
stopień sprężania 7.00:1 7.50:1
Osiągi
prędkość maksymalna 95 km/h
stosunek mocy do masy 0.031 KM/kg 0.039 KM/kg
Podwozie
położenie silnika tył
ustawienie silnika podłużnie
napęd na koła tylne
średnica zawracania 8.50 m
hamulce przód/tył bębnowe / bębnowe
skrzynia biegów liczba biegów: 4, skrzynia biegów: manualna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *