FIAT MULTIPLA MK I (1998-2004)


Nazwa Multipla od samego początku kojarzyła się z samochodem o niepowtarzalnym wyglądzie. Nowa Multipla nie odbiega od tego stereotypu, a co więcej, jest chyba jeszcze bardziej kontrowersyjna, niż jej poprzedniczka. Pierwszy prototyp nowego modelu został zaprezentowany na salonie samochodowym w Paryżu w 1996 roku. Chociaż był to prototyp, to wersja produkcyjna zaprezentowana i wypuszczona w 1998 roku w bardzo niewielkim stopniu od prototypu.

multi02

Od samego początku Multipla wyróżnia się wśród innych samochodów, dla jednych jest to samochód pokraczyny, który powinien mieć zakaz jazdy przy świetle dziennym. Dla innych jest za to piękny i jedyny w swoim rodzaju. Jedynym konkurentem stosującym rozwiązania zaprezentowane w Multipli była Honda FR-V, która miała bardziej typowe rozwiązania stylistyczne i nieco inaczej skonstruowane tylne fotele. Tak jak w poprzedniczce z lat pięćdziesiątych jest tutaj miejsce dla sześciu osób, jednak siedzą one w dwóch, a nie w trzech rzędach. Dzięki temu pozostało miejsce na całkiem pokaźny bagażnik. W każdym rzędzie są trzy oddzielne fotele, które mogą być regulowane. Fotele w tylnym rzędzie wszystkie są składane i wyjmowane. Istnieje ponadto możliwość regulacji ich odległości (stopniowa lub bezstopniowa – w zależności od wersji). Istnieją również wersje pięciomiejscowe, które zamiast środkowego przedniego fotela mogą posiadać lodówkę, lub centrum sterowania napędu hybrydowego (bardzo rzadkie). Po złożeniu środkowych foteli uzyskujemy niewielkie stoliki z uchwytami na napoje, mogą one pełnić również rolę podłokietników. Ze względu na nietypowe rozmieszczenie foteli musiało zostać zmienione wiele elementów konstrukcyjnych. Mimo że auto bazuje na płycie podłogowej Fiata Bravo/Brava, to jest od tych modeli znacznie szersze (prawie 1,9 m). Niepowtarzalna jest również deska rozdzielcza, której kształt w początkach istnienia Multipli był uważany za kosmiczny. Jednak dzięki temu w obecnych czasach wygląda ona ciągle nowocześnie i świeżo. Większość instrumentów pokładowych została umieszczona pośrodku przed oczami środkowego pasażera. Lewarek zmiany biegów umieszczony jest bardzo blisko kierownicy, co przypomina rozwiązania z samochodów dostawczych, ale jest bardzo ergonomiczne i łatwo się do tego przyzwyczaić. Przed kierowcą w desce rozdzielczej umieszczono poręczny schowek. W nietypowym miejscu znajduje się również dźwignia hamulca ręcznego, która jest umieszczona z lewej strony fotela kierowcy. Zewnętrznie auto wyróżnia się wysoko umieszczonymi na przetłoczeniu światłami drogowymi, które dzięki temu doskonale oświetlają drogę. Dzięki swojej ponadprzeciętnej szerokości Multipla prowadzi się bardzo pewnie, a niewielka długość i zwrotność ułatwiają parkowanie i poruszanie się w mieście.

Multipla od samego początku oferowana była z dosyć bogatym wyposażeniem. W większości przypadków występuje klimatyzacja (ręczna, półautomatyczna lub climatronic), elektrycznie otwierane szyby przednie i elektrycznie regulowane lusterka. Często spotyka się również elektrycznie składane lusterka, elektrycznie otwierane szyby tylnie, alumieniowe felgi, szyberdach (najczęściej dwa, których konstrukcja, niestety, pozostawia wiele do życzenia). Występują również wersje z fabryczną instalacją GPS z ekranem 7″ umieszczanym przed kierowcą lub w konsoli środkowej. Jednak mapy naszego kraju są niestety niedostępne lub bardzo skąpe (jest to system pracujący pod systemem DOS, który nie jest od dawna aktualizowany).

Wersji silnikowych jest stosunkowo mało, występują dwa podstawowe silniki:

  • benzynowy 1,6 16V o mocy 103 KM, który spotykany jest również w wersji z fabryczną instalacją LPG lub CNG.
  • turbodiesel 1,9 JTD, który doczekał się kilku wersji o mocach 105, 110, 115 KM.

W 2002 roku Multipla przeszła pierwszy face-lifting optyczny, który jednakże ograniczył się niemal wyłącznie do niewielkich zmian wnętrza oraz poprawy bezpieczeństwa. Dołożono w standardzie boczne poduszki powietrzne. Zmianie uległ rówież licznik, który od tej pory posiada również obrotomierz, większy wyświetlacz LCD, a przy tym podaje trochę więcej danych dotyczących samochodu (spalanie, temperaturę silnika itp).

Dane techniczne:

Długość 3990 mm
Szerokość 1870 mm
Wysokość 1670 mm

1700 mm (CNG)

Rozstaw osi 2670 mm
Masa 1300 kg (benzyna)

1370 kg (diesel)

1470 kg (CNG)

 

Silniki:

 

Model 1.6 16V 100 1.6 16V BiPower 100 1.6 16V GPower 100 1.6 16V BluPower 95 1.9 JTD 8V 105 1.9 JTD 8V 110 1.9 JTD 8V 115
Lata produkcji 1998- 1998- 2001- 1998-2001 1998-1999 1999-2001 2001-
Typ 4 cylindry, rzędowy, benzyna 4 cylindry, rzędowy, benzyna-CNG 4 cylindry, rzędowy, benzyna-LPG 4 cylindry, rzędowy, CNG 4 cylindry, rzędowy, diesel 4 cylindry, rzędowy, diesel 4 cylindry, rzędowy, diesel
Pojemność 1596 cm3 1596 cm3 1596 cm3 1596 cm3 1910 cm3 1910 cm3 1910 cm3
Moc 76 kW / 103 KM 76 kW / 103 KM 76 kW / 103 KM 70 kW / 95 KM 77 kW / 105 KM 81 kW / 110 KM 85 kW / 116 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 13,5 s 13,5 s 15,5 s 12,4 s 12,3 s 12,2 s
Prędkość maksymalna w km/h 170 168 168 160 170 172 176
Spalanie średnie 8,62 9,01 9,01 8,47 6,41 6,41 6,41

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *