Wymiana rozrządu 1,9 JTD – lekcja poglądowa


Na dzisiejszej lekcji zaprezentujemy, jak wymienić rozrząd w silnikach 1,9 JTD.

Na wstępie zaznaczam, że poniższa prezentacja ma charakter głównie poznawczy, a jeżeli ktoś będzie chciał na jej podstawie dokonać wymiany, to robi to na swoją odpowiedzialność.
Cała operacja nie wymaga specjalistycznych narzędzi oraz zdolności manualnych ginekologa, jednak w przypadku nieprawidłowego jej przeprowadzenia można poważnie uszkodzić silnik.
Niniejszy instruktaż może zawierać błędy, które w przypadku ich zauważenia, będą w miarę możliwości usuwane.

Trudność:

  • 3/5

Potrzebny czas na wymianę:

  • 1-1,5 godziny

Potrzebne narzędzia i wyposażenie:

  • białe rękawiczki :)
  • nowy pasek rozrządu
  • nowe rolki: napinająca i prowadząca
  • standardowe klucze zwykłe i nasadowe – do klucza nasadowego przydatna jest przedłużka i przegub.
  • lewarek

Pora przystąpić do wymiany.

Podnosimy auto, zdejmujemy prawe przednie koło i boczną osłonę silnika.
Obrazek

Luzujemy rolkę napinającą pasek osprzętu i zdejmujemy ów pasek.
Obrazek

Odkręcamy koło pasowe na wale korbowym.
Obrazek

Odkręcamy aluminiowy wspornik silnika.
Obrazek
Obrazek

Odkręcamy plastikową rolkę prowadzącą pasek osprzętu i plastikowe osłony rozrządu.
Obrazek

Kręcąc wałem korbowym ustawiamy rozrząd tak, aby znaki na kole wałka rozrządu i na silniku się zeszły.
Obrazek
Obrazek

Zdejmujemy rolkę napinającą pasek rozrządu, zdejmujemy pasek rozrządu oraz odkręcamy rolkę prowadzącą.
Obrazek
Obrazek

Dolne koło na wale korbowym powinno się ustawić w taki sposób, że jego oś i wypustka na dole będą tworzyć kąt prosty z linią łączenia miski olejowej.
Obrazek

Przykręcamy rolkę napinającą.
Wstępnie mocujemy rolkę napinającą pasek.

Dokładnie czyścimy benzyną ekstrakcyjną wszystkie ślady wycieków lub pocenia się.

Zakładamy pasek rozrządu na dolne kółko na wale korbowym i prowadzimy go w górę przez rolkę prowadzącą do koła na wałku rozrządu. Pasek powinien być napięty pomiędzy tymi kołami.

Napinamy rolkę napinającą aż zejdą się umieszczone na niej znaki (w tym wypadku wgłębienie i „widełki”; u innych producentów oznaczenia mogą się różnić). Dokręcamy rolkę kluczem.
Obrazek

Kręcimy kilkukrotnie wałem korbowym w celu sprawdzenia, czy wszystko jest ustawione poprawnie. Jeżeli wszystko jest dobrze, możemy odpalić silnik.
Obrazek

Gasimy silnik i skręcamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności, niż opisana na początku.

Powyższa operacja powstałą dzięki duetowi samul2 + miszczu77. Wątek obecny na naszym forum, na którym znajdziecie więcej sprawdzonych porad.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *